2 april 2022

Lermakeriet i Valbo


Igår följde jag med dotter Åsa till Lermakeriet i Valbo. Inte bara mitt barnbarn Sofie (som drejat den fina skålen i tidigare inlägg) håller på med lera, det gör Åsa också. Hon skulle köpa stengodsglasyrer och jag hängde med. Vilken överraskning det blev!


Ett lermakeri trodde jag var ett rörigt och smutsigt ställe, med glasyrsäckar, lerförpackningar, verktyg och allehanda grejor högt och lågt. Så fel jag hade. Mer ordningsamt ställe finns knappt! Dessutom ett stort rum fyllt med vacker keramik, drejade skålar, kannor, fat, krukor, burkar, ljusstakar... 

Titta på ljusstakarna! Oj, så sugen jag var.

Men jag höll hårt i plånboken.


Men det var svårt.


Några bilder från själva lermakeriet. Här miretter i olika storlekar

Färgprover.

Prover på hur glasyrena blir när de blir brända på olika leror.

Färgpigment.

Inspirerande böcker.


Även om ni inte håller på med lera eller är keramiker så är det en upplevelse att besöka Lermakeriet. Ett tips om ni har vägarna förbi Gävle.

Har fått en del tygprover till fåtöljen nu och har nästan bestämt mig. Väntar ytterligare på två. Så himla bra att man kan beställa prover för tyget måste ses i verkligheten. Och det som man trodde mest på kanske inte alls är bra. Både färg och kvalitet är ju avgörande. Roligt är det hursomhelst.

På söndag bjuder Ella, ett av barnbarnen, oss alla på brunch. Ser jag fram emot. Hon fyller 18 år den lilla stumpan. Hjälp så stora de börjar bli!

Hoppas solen lyser över oss alla hela helgen. Kram!

5 kommentarer:

Mamma C sa...

Vilken tur att du följde med och fick se stället. Förstår att det kliade i fingrarna för att ta med sig något hem.
Jag drejade när jag var tonåring på vår ungdomsgård som hade kurser. Tyckte det var jätteskoj. Tänk att kunna göra sina egna tallrikar, fat och muggar.
Så kul att bli bjuden på brunch. Vårt äldsta barnbarn blev 18 i Januari och hon tog sitt körkort nu i Mars.
Ska bli kul att se vad du väljer för tyg till stolen.
Ha en fin lördag.
Kram Carin

HWIT BLOGG sa...

Älskar såna ställen! Så himla mysigt och inspirerande. Ja det kan bli dyrt att besöka såna ställen för man vill ju ha allt :)
Ha en solig lördag!
Kram Titti

Vit Hortensia sa...

Förstår att du tyckte om de där ljusstakarna. De skulle passa så bra in i din inredning!
Håller med, det där Lermakeriet hade ordning på sakerna och så roligt det måste vara att handla där om man kan det där med att skapa av lera. Det kan inte jag tyvärr, men bara att titta på dina bilder gör ju att det börjar klia i fingrarna!
Kram och ha en fin lördagkväll!
Birgitta

lisashus sa...

Vilket härligt ställe med både material och inspiration till att göra själv och kanske köpa med sej. Materialet är minst lika vackert att titta på med alla färger! Säkert var det en upplevelse. Vet ju att du också arbetat med lera. Något som ligger i släkten verkar det ju som.
Himla bra med tygprover när man beställer, för det kan verkligen bli en överraskning annars. Hoppas du snart hittar favoriten.
Härligt med brunch för barnbarnet.
Du får säkert en jättehärlig söndag då!
Kramar
Lisa

Hélène sa...

Bonjour Eva-Mari,

Det är alltid ett nöje att gå till konstbutiker och det är sant att det är svårt att inte köpa något! Lite keramik är verkligen vackert.

Jag använder Google translate för att skriva till dig. Jag kollade den fransk-svenska versionen och jag hoppas att texten är helt förståelig!

Hélène