26 oktober 2022

Både ett boktips och ett filmtips


Börjar med ett boktips som jag nästan trodde jag tipsat om tidigare? Fåglarnas hus av Eva Meijer, utkom 2021 och jag läste den då via Låna och Läs, Akademibokhandelns bokcirkel. Har tänkt på den från och till efter det och jag bestämde mig för att jag ville ha den i min bokhylla. En lågmäld och mild berättelse om en kvinna som älskar fåglar och bokstavligen gör allt för dem. På baksidan står det:

Så ett filmtips...

Jag såg Hilma i söndags och tyckte mycket om filmen om Hilma af Klint, svensk konstnärinna och pionjär inom abstrakt måleri och om hennes konstnärsvänner. En fin film med utmärkta skådespelare, vackra miljöer och helt fantastiska kläder. Vill veta mer och står nu i kö på bibblan för att låna en nyutkommen biografi om henne. Det fanns ett minus... alla talade engelska. Det handlade ju om svenska människor i Sverige och av svenska regissören Lasse Hallström! Textad alltså. Märkligt och störigt tycker jag. Men bortsett från det... se den!!

Må gott och ha en fin dag.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för tipsen! Eval8

Villa Ryttarängen sa...

Tack för tips. Såg Hallström och Lena på tv en kväll när de pratade om just den filmen. Kraaam Pia

Vit Hortensia sa...

Ja, den filmen skulle jag vilja se!....och boken verkar ha en lite annorlunda story. Ska hålla utkik efter den!
Perfekt bokläsarväder idag med regntung grå himmel. Har börjat läsa en deckarserie och kom i säng lite väl sent i natt. Så kan det bli :-)
Ha det så jättebra! Kramar
Birgitta

Mamma C sa...

Skulle också vilja se den filmen. Men den kommer väl senare på tv:n.
Kram Carin

lisashus sa...

Vilken intressant bok och i dessa pandemitider också, när väldigt många flyttat ut på landet. Att det kan finnas många anledningar förstår man av denna bok. Väldigt intressant!
Har också hört talas om att de talar engelska i filmen om Hilma - vilken miss!!! Verkar ju helt otroligt och flera recensenter som klagat på just detta! Obegripligt! Enligt Lasse Hallström själv är det den bästa film han har gjort. Den verkar mycket intressant och den vill jag också se.
Tack för fina tips!
Kram
Lisa

HWIT BLOGG sa...

Bra med lite boktips denna höstiga tid :) Film tips också! Märkligt att den är på engelska, det håller jag med om...
Lördag igen, önskar dig en skön dag!
Kram Titti