17 oktober 2022

Tunna tekakor


Ibland blir jag så vansinnigt sugen på tunna tekakor och har man jäst och allt det andra hemma så är det bara att sätta igång.

Inget finlir när jag bakar. Tvärtom... jag tycker tekakorna är ännu godare ju knasigare formen är! Vill ni ha mitt recept? Tror jag har bloggat om dem en gång tidigare. Men det hindrar väl inte, så varsågoda.

Tunna tekakor
50 g jäst
100 g smör
5 dl mjölk
0,5 tsk salt
0,5 dl sirap
1,5 dl grahamsmjöl
10 dl vetemjöl

Värm smör och mjölk fingervarmt, smula ner jästen och lös upp den i vätskan. Rör ner sirap och salt, blanda i grahamsmjöl och vetemjöl. Arbeta ihop med degkrokar eller i maskin. Jäs 30 minuter under bakduk.
Knåda eventuellt in mer mjöl, degen är ganska lös. Dela i ca 20 delar, forma rundlar och kavla ut riktigt tunt och lägg på bakpappersklädd plåt. Nagga, jäs ytterligare 30 minuter och grädda ca 10 minuter i 225 grader.


 Ha det gott... och njut!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Det ser verkligen gott ut. Jag brukar ha torrjäst hemma. Blev sugen på grötbullar igår, men tji fick jag. Ingen jäst.
Ha en bra måndag! Eval8

Hélène sa...

Bonjour Eva-Mari,

Merci pour la recette !

Bonne semaine !

Kram Hélène

Mamma C sa...

Tack för det receptet och de såg verkligen goda ut.
Kram Carin

lisashus sa...

De ser verkligen goda ut och så härligt att bara sätta igång när man känner sej sugen!
Tackar för receptet och önskar dej en fin vecka!
Kram
Lisa

Vit Hortensia sa...

Mums, och lyckliga du som blir sugen på att baka. Det händer inte mig tyvärr. Har inte bakat matbröd sedan barnen var små....och det är några (många) år sedan de var små :-) Kramar
Birgitta

Villa Ryttarängen sa...

Ser så himla goda ut. Jag har ett liknande recept fast med rågsikt och vetemjöl annars exakt lika. Kraaaam Pia

Elzie sa...

Tycker också om såna tekakor. Om man skulle fixa till det till kvällsfikat i morron? Tack för tipset.
Kram Elzie