14 juli 2023

En vacker gammal byrå till sovrummet


Byrån har anlänt från Hildings seconhandbutik och jag är kär! Ännu bättre i dagsljus än jag kunde hoppas på. För när jag hittade den längst in i ett dåligt upplyst rum såg jag först bara en del av den bakom en massa bråte. Lite grisen-i-säcken-varning fanns! Men den hade precis rätt färg...


... så fint målad med linolja och så gott som utan skador. Några pytteavslag som knappt syns. Och titta bara på beslagen...

... helt fantastiska! Bara de är ju värda den femhundring byrån kostade. Tycker jag hade en riktig tur som gjorde det där spontanbesöket under cykelturen. Eller så var det meningen att den skulle bo med mig?


Änglapojken hittade sin rätta plats direkt. Passar mig att få ett ställe till där det är lätt att ändra om efter tycke och årstid. 

Nu letar jag en hög smal helkroppsspegel till hallen. Inte för att jag behöver se mig själv, nej, bara för att dölja ett fult proppskåp så dumt (men handikappvänligt) placerat i midjehöjd. Tänker att det går att låta spegeln stå på golvet och luta sig mot väggen, bara förankra den i överkant. Kan jag ha samma tur en gång till? Tvivlar starkt.

Tänk att det är fredag igen. Under helgen kommer en av svärsönerna hjälpa mig borra hål i väggar och tak som är av betong. Annat kan jag fixa själv men betongborrning lämnar jag gärna över till en som kan.

Trevlig helg!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Betongborrning avstår jag gärna. Det är för svårt.
Undrar om det gick att göra så med spegeln? Vilken tur du hade med byrån! God fredag!

Hélène sa...

Bonjour Eva-Mari,

Cette commode me semble parfaite et offre une base idéale pour votre bel ange. J'aime aussi beaucoup votre mur de tableaux. Parfait !

Je vous souhaite un bon weekend.
En France, nous fêtons le juillet qui est la fête nationale.

Portez-vous bien.
Kram
Hélène

Mamma C sa...

Vilket toppenbra köp det blev. Ibland ska man ha tur.
Skönt att få hjälp med borrningen.
Ha en fin fredag nu.
Kram

Vit Hortensia sa...

Så roligt att du hittade ett fynd som var precis det du ville ha!
Annorlunda att placera ett proppskåp i midjehöjd även om det är handikappvänligt. Finns ju så mycket annat man ändå måste klättra för att nå som taklampor för att byta ljuskälla, brandvarnare för att byta batteri och gardinstänger för att byta gardiner. Håller tummarna för att du hittar helt rätt spegel, ny eller second hand, för proppskåp är inte estetiskt tilltalande.
Så bra att du får hjälp att borra. Det är ju nackdelen med betongväggar, att det inte bara är att ta en spik eller skruv för att få upp det man vill ha på väggarna. Du kommer att få så fint i din nya lägenhet!
Ha en skön fredag och helg. Kramar
Birgitta

Anonym sa...

Så fin, förstår att du är glad åt den! Hoppas du hittar en spegel också!
Kram Gunilla (Rosor o Ruiner)

Villa Ryttarängen sa...

Vad glad man blir när man hittar det man söker eller behöver. Den fina byrån passar så bra hos dig. Kraaam Pia

lisashus sa...

Du har verkligen tur! Vilken underbar byrå och beslagen!!!
Så jättefin den är och så fint med dina stilleben ovanpå!
Håller alla tummar för din spegel!
Kramar
Lisa

HWIT BLOGG sa...

Så fin byrå! Jag letar också efter en byrå till sovrummet men inte lätt att hitta konstigt nog...jag får leta vidare.
Söndag igen och veckorna går som ryk och drag!
Ha en fin sommarsöndag!
Kram från ett hett Öland & Titti

annika sa...

Godkväll
Det var läge sen jag var här och läste. Du skriver så trevligt. Grattis till din nya lägenhet. Skönt att du kan vistas ute i skuggan för i solen kan man knappt vara nu förtiden . Såg att du var förtjust i boken om Karin Larsson som Elsa Billgren har gjort. I sommar har jag tänkt mig ett besök på Sundborn så vi får se hur det blir med det. Tiden ska räcka till mycket och allt hinns ju tyvärr inte med.
Kram// annika