26 juli 2023

I väntan på kusin Vitamin...


 ... fotar jag snabbt det jag tänker bjuda på.

Jag har stekt Krabbelurer. Säkert många som vet hur de smakar, för de oinvigda... ett mellanting mellan sockerkaka och munk. Snabbt och enkelt och bra för man har alltid alla ingredienser hemma. Godast helt nystekta och doppade i socker och kanel. Varsågoda, recept för den som vill prova.

Krabbelurer ca 12 stycken. (Jag gjorde halv sats).

2 ägg + 1 dl socker vispas pösigt.

Tillsätt 4,5 dl vetemjöl + 2 tsk bakpulver + 2 tsk vaniljsocker + 1 krm salt + 1,5 dl mjölk.

Blanda väl och stek i smör i stekpanna eller plättjärn ca 2 min på var sida. Vänd dem i socker och kanel direkt. 

Serveras till en kopp starkt kaffe. Mums!


7 kommentarer:

Anonym sa...

Hoppas ni får en trevlig dag! Eval8

Anonym sa...

Kusin vitamin kan garantera att krubbelurerna var så goda att det snabbt gick ner 2 stycken (stora)
och vi hade ett par trevliga timmar med mycket surr, som vanligt.😀
Tack, Eva-Mari !! Kram 🤗

Villa Ryttarängen sa...

Mumsigt! Krabbelurer gjorde vi ofta när ja var tonåring. Som sagt lätt som en plätt och så har man ofta allt hemma. Kraaam Pia

Mamma C sa...

Men så gott. De var väldigt länge sedan jag gjorde dessa. Tror det var när barnen bodde hemma 🙈.
Hoppas ni fick en trevlig fikastund.
Kram Carin

lisashus sa...

Så jättegoda de ser ut! Så fint du har det i ditt nya kök (antar jag att det är nu). Så fint bordet passar också. Säkert hade ni en trevlig stund, du och kusinen!
Kram
Lisa

Hélène sa...

Bonjour Eva-Marie,

Ce dessert que je ne connais pas me semble tout à fait délicieux. Un grand merci pour la recette !

Je vous souhaite un bon weekend.

Hélène

HWIT BLOGG sa...

Mums!
Kram från Titti