21 juli 2023

Rundtur i sovrummet


Jag bestämmer mig för att ta lite bilder i sovrummet trots att det regnar och ljuset är dåligt. Förresten är det mycket mörkare här än i min förra lägenhet. Men det är ju så jag vill ha det! Man får ta det onda med det goda. Så välkommen in.

Sovrumsdörren är förpassad till källaren och istället har jag sytt ett draperi som jag kan dra för ifall jag nu skulle vilja. Till vänster ser ni en del av proppskåpet som jag ju vill dölja bakom en spegel. Om jag nu hittar en passande.


Byrån har ni ju sett tidigare och den är jag så nöjd med. Tavlan, som fortfarande hänger med, har fått ny färg på ramen för att knyta an till byrån och inte försvinna in i tapeten. Tavlan gjorde jag för nio år sen med pressade kastanjeblad på gammalt notpapper.


Mitt skrivbord har jag ställt lite snett framför fönstret. Här är det trivsamt att sitta och jobba.

Sänggaveln har också fått ny färg. Den tidigare gröna färgen hörde hemma hos blomtapeten jag hade. Nu är den mörkt brun. På stången ovanför sänggaveln ska jag fortsätta hänga buketter av olika slag. Tror att det är välgörande att sova under dem. Som ett slags drömfångare tänker jag.


 Rölleka och pion torkar fint. 

Hade tidigt bestämt att jag ville ha Willow Ramas, tyget från Boel & Jan i sovrummet. Har använt det tyget tidigare för att klä om möbler med och mönstret är så behagligt. Sydde två kuddfodral och kunde inte låta bli att förse ett med en rosett. Och samma tyg...


... är det i draperiet. Finns i mängder av färgställningar.

På knopplisten kommer jag hänga lite olika saker beroende på lust. Just nu min morgonrock, två pärlhalsband och så min morfars farfars julhälsning han skrev till sin sonhustru Carolina 1873. En tavla jag tidigare berättat om i Vårt röda hus, min gamla blogg.

Här är lilla bokhyllans plats. Och den trasiga rölakanmattan har jag hjälpligt lagat, tål dock ingen större granskning, den får ligga härinne nu. I alla fall ett tag.


Ett sovrum är ju ett så viktigt rum att inreda harmoniskt och jag är så glad åt det och här sover vi skönt, både Iris och jag.

Ha en härlig helg och tack för att ni följde med på rundturen.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Ditt sovrum ser stort ut! Fint inrett, förstår att ni sover gott där.
Det stora skuggande trädet släpper förstås inte in ljus heller. Men jag tycker inte att det ser så mörkt ut!
God fredag! Eval8

Mamma C sa...

Ser mycket harmoniskt och trivsamt ut ditt nya sovrum.
Ha en fin helg.
Kram Carin

Rosor och ruiner sa...

Ett väldigt trevligt sovrum, verkligen harmoniskt inrett! Verkar stort och bra också. Och vad du har hunnit med efter inflytt, målat och sytt! Och så snabb att få upp tavlor och dylikt, sånt där kan ju gå halvårsvis för mig när jag flyttat eller gjort om ett rum...

Jag tänker på det här med namnsdagar, min svägerska heter Eva i andranamn, och under alla år vi har firat julaftnar, så tror jag att jag kommit ihåg det en gång... trots att jag tänkt på det innan, och att det skulle varit roligt att ge henne nåt litet namnsdagspaket bland julklapparna, men nehej, det var ju alltid lite stressigt eftersom jag hade julen hemma hos mig, mycket var det att tänka på så ett namnsdagsbarn glömdes bort...

Ha det gott och sov gott i nya rummet!
Kram Gunilla

lisashus sa...

Det råder verkligen harmoni i ditt nya sovrum. Alla fina detaljer och saker du så medvetet kombinerat och tänkt ut, ja, det är såååå fint och rofyllt!
Jag är säker på att du kommer att stortrivas i din nya fina lägenhet! Så fint att du ville visa sovrummet, man är ju såååå nyfiken!
Detta med knopplister är verkligen ursnyggt och så praktiskt. Att sova under en blomsteräng är ju inte heller helt fel.
Ja, du kan verkligen få till det!
Önskar dej en fin fredagskväll och helg!
Kramar
Lisa

Anonym sa...

Så rofyllt och fint sovrum. Där sover ni gott. Kram Anki

MirandaMarang sa...

Så härligt att förverkliga sina drömmar nu när du flyttat till din efterlängtade lägenhet. . .!!! :-) Där kommer du nog att trivas & sova gott!
Ha en Trevlig Helg!
Kramar

Hannas krypin sa...

Så mysigt ditt rum ser ut. Drömmen ju att kunna sitta framför fönstret så där och jobba. När jag sitter i köket kan jag få lite sol men det är ingen vacker vy direkt.

Vit Hortensia sa...

Tack för rundturen! Så roligt att få anpassa saker du redan har till nya platser.....och få tillföra lite nytt. Din morfars farfars julhälsning är ju så charmig. Tänk alla minnen saker bär på!
Ha en fin söndag och varm kram till dig Eva-Mari!
Birgitta

HWIT BLOGG sa...

Åhh så fint och mysigt du har det! Du har smak för det där extra! Blommorna ovanför sängen, ja det tipset tjuvar jag på en gång!
Njut av juli och en skön söndag nu...
Kram Titti

Monica sa...

Roligt att se hur du inreder, är så fint. Gillar din kastanjetavla, fick lust att göra något från naturen. Hittat hit från Lisas hus och tror jag läste hos dig i "röda huset" om jag minns rätt.
Ha det fortsatt så fint och trevligt i ditt nya hem.

Isas Trädgård sa...

Åhh så fint sovrum Eva-Mari och tavlan du gjort är magisk !! Hela rummet andas harmoni, lugn och ro. Förstår att du trivs där !
Ha det så gott !
Kram/Isa