26 januari 2024

Det doftar såpa i mitt kök

Årets första tulpaner köptes som orangegula men visade sig bli röda när de slog ut. Jag försöker intala mig att lite rött är precis vad man behöver i slutet av januari. 

Jag fortsätter på temat bord men nu gäller det slagbordet. För äntligen kom jag mig för att såpskura det. Eftersom det numera står i köket och jag äter vid det varje dag så blir den obehandlade ytan fet med tiden. Även om jag torkar av det ordentligt emellanåt och tror att det är rent. 

Jag svimmade nästan när jag såg hur smutsigt såpvattnet var! Gjorde om proceduren två gånger och torkade efter med ljummet vatten flera gånger. När skivan var torr oljade jag in den med hårdvaxolja. Slurp sa det första gången. Men efter nästa lager så var skivan mättad och efter en timme torkade jag bort överflödig olja med torr trasa.

Vilken skillnad! Nu ska jag göra om det åtminstone en gång om året. Det doftar så gott i köket nu. Såpa är min bästa rengöringsprodukt. Använder den till allt. Snäll och effektiv.

När jag nu efteråt ser på bilderna så inser jag att ni inte ser skillnaden ett dugg! Men det gör jag. Och känner doften av såpa... och känner mig duktig.

Hoppas ni får en fin helg.

8 kommentarer:

Rosor och ruiner sa...

Jag kan känna doften hit! ;) Så skönt och fräscht det känns när man gjort något sådant. Och vad stort ditt bord är, och så himla fint! Vill också ha ett liknande!

Trevlig helg!
Kram Gunilla

Anonym sa...

Förstår att du är nöjd, det ser fint ut. Känner doften av såpa. Bra jobbat! Eval8

Agneta Tellander sa...

Visst är såpa det bästa! Använder det till all rengöring. Doften är som barndom och mormor Ella. Skurade faktiskt bordet i veckan och förvånades också av hur smutstvätt vattnet var. Så jag gör det ca 1 gg i månaden.
Men jag oljar inte in det. Kanske borde göra det.
Har också köpt tulpaner. Älskar kristet, då man tar i dem. Idag grått och trist i Sandviken. Ingen sömn inatt- antagligen månen som spökat för mig.
Ha en bra helg! Snart är januari över. Avskyr denna månad!!😰
Kram

Mamma C sa...

Vilket jobb, men förstår att det är underbart när det är gjort. Sedan såpdoften på det med.
Ha en fin fredag.
Kram Carin

lisashus sa...

Finns inte mycket som doftar så gott som just såpa! Så duktig du är och så fint bordet är också! Bara känslan av att det nu är rent är ju toppen!
Härliga tulpaner som lyser upp också, sånt behövs denna trista tid.
Önskar dej en fortsatt fin fredag och helg!
Kram
Lisa

Hannas krypin sa...

Såpa är bra grejer! Så skönt att ha fått det riktigt rent. Kan tänka mig att skivan var "törstig". Kärlek för bordet, nu håller det ett bra tag till. Eller?

MirandaMaräng sa...

Jag känner det. . . doften har kommit ända hit. . .!!! :-) Fräsch och fint!
Ha en fortsatt fin söndag!
Kram

Hélène sa...

Bonjour Eva-Mari,

Vous m'étonnez toujours ! vous avez toujours un travail ou un idée à réaliser et le nettoyage de votre table est un succès. Quelle belle patine mais quel dur travail !
Les tulipes donnent un air de printemps à votre cuisine et cela fait du bien, n'est-ce-pas ?
Passez une bonne semaine et prenez soin de vous.
Kram
Hélène