29 januari 2024

Stickningen


Minns ni stickningen jag började på för ett tag sen? Det var tänkt att bli en trekantssjal med fransar.

Det blev det också. Men jag kunde ha stickat den betydligt större. Jag köpte tre nystan á 100 g och tyckte jag tog i, men det räckte tydligen inte och jag kan i och för sig beställa ett nystan till men just nu har jag inte lust med det.

Garnet är Raggi, färg Tweedy Stone från Järbo garn. Gillar när det är svagt melerat. Jag stickade hela sjalen såhär... tre räta varv, ett avigt varv... som upprepas och ökningen görs med en maska i början av varje varv. Men som sagt, sticka den så den mäter minst 80 cm mitt bak. 

Nu ska jag sticka nåt jag inte stickat på flera år. Har fått i uppdrag av min jägarsvärson att sticka helvita tumvantar med hål för höger pekfinger. Inte för att jag gillar jakt utan för att han är så hjälpsam. Ni ska få se vad han fixat åt mig... om ett tag.

Ha nu en fortsatt fin vecka. Snart är januari slut och vi kliver in i februari.






4 kommentarer:

Anonym sa...

Vad synd att du tycker sjalen blev för liten. Jättesnyggt garn! Lycka till med vantarna. Eval8

Mamma C sa...

Den är fin din sjal, men synd att du tycker den blev lite liten.
Lycka till nu med vantarna.
Kram Carin

lisashus sa...

Jättesnyggt garn och sjal! Så fint med meleringen.
Kul också med beställning. Har själv stickat flera lusekoftor på beställning i ett helt annat liv. Kul var det!
Spännande att få veta vad den hjälpen består av.
Jaaaa, så skönt att januari snart är slut!
Kram
Lisa

Anonym sa...

Roligt med vantarna. Min mor brukade sticka vantar med tre fingrar till min far när han jobbade som fiskare.