28 augusti 2020

Vackra portar i stan


Jag kom mig för att fota några fina portar under promenaden jag tog idag genom de gamla stadsdelarna Herrhagen och Östanfors här i Falun.


Sobert sotsvart...


... fantasifullt annorlunda...


... urgammal...


... enkel...


... perfekt harmonisk...


... och spännande! Vad döljer sig bakom denna dörr, låst med en enkel hasp? 

Karin och Carl Larssons port på Blindgatan. Livets träd kallas porten. Här hade familjen sitt skolhushåll för barnen från 1907. Och det var inte i Sundborn Carl Larsson dog 1919, utan här.


Lite högreståndsport?


Så trevligt att få kika in bakom en öppen port!


Gediget mörkgrön.

Men det var denna ljuvliga ljusgröna port som jag först föll för. Som gjorde att jag tog fram mobilen och fotade de andra portarna medan jag gick min promenad genom stan. Inte min vanliga promenadväg, oftast blir det stråken utanför stan som jag går. Det finns så mycket vackra hus, med små hemliga trädgårdar innanför portarna, som jag utan tvekan skulle kunna flytta in i... om jag hade möjlighet. 

Kul att du ville följa med genom stan. Ha en fortsatt fin helg!

8 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Förebild i en av dina böcker? Tänkte mig det iaf så här! Jättefina!

Mamma C sa...

Många vackra portar finns det.
Kram Carin

Anonym sa...

Så många fina portar men den första blev min favorit.

Marianne

HWIT BLOGG sa...

Ja tänk att ha en alldeles egen port! Så himla fina du visar...en sann fröjd för ögat!
Ha en fin lördag!
Kram från ett regnigt Öland & Titti

Villa Ryttarängen sa...

Jättefina portar och dörrar. Den fjärde bilden påminner om vår bastudörr. Jag brukar också fota fina dörrar. De är så personliga på något vis. Kraaaam Pia

lisashus sa...

Vilken underbar vandring i vackra kvarter med lika vackra portar! Jag tänker direkt på din bok "Piongården" så klart, och säkert har du hittat mycket inspiration här. De där portarna väcker verkligen ens nyfikenhet. Man vill ju veta hur det ser ut innanför, och säkert är det ljuvliga trädgårdar, och kanske rentav med pioner.
Idag är det dagsregn här - äntligen! Det känns som hela sommarens regn kommer på en enda dag, och jag slipper äntligen vattna idag.
Kramar
Lisa

Vit Hortensia sa...

Älskar såna promenadstråk genom gamla kvarter med hus som har vackra fönster, unika dörrar och små mysiga innergårdar! Skulle lätt kunna bo så jag också!
Ha det så bra!
Kram Birgitta

Anonym sa...

Pax för den sobert svarta! /dotter L