24 augusti 2020

Pelargon som snittblomma

Man glömmer så lätt att pelargoner också är en utmärkt snittblomma. Håller i vas nästan hur länge som helst!

Och vackra är de. Om man tittar efter. Pelargoner hamnar lätt lite i skymundan. Jag har alltid gillat dem men det är först nu, efter en sommar där de blommar oupphörligt på min balkong, som jag verkligen ser dem. Eftersom jag har så många kan jag unna mig att bryta en och annan kvist. Doftar gott gör de också.

Så skönt med lite svalare väder... tycker jag. Hoppas landet har fått lagom med regn nu. Kram på er!

6 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

De är verkligen fina och så många nya knoppar de har inne i blomman när den vissnar och man plockar bordet vissna. Ha en bra vecka!

Mamma C sa...

Finns så många olika sorter av pelargoner, och alla är de fina. Men man tänker sällan på att ha dem som snittblomma.
Kram Carin

Villa Ryttarängen sa...

Har inte tänkt på att ha dem så där i vas. Händer bara om jag råkar bryta av någon. Men varför inte. Ja nu är det lite svalare, skööönt. Jag höll på att bli överhettad. Kraaam Pia

Vit Hortensia sa...

Så vacker pelargon i din kanna och de är verkligen hållbara som snittblomma! Ser ut att vara samma sort som de vita pelargonerna jag har med sina enkla blad och orangeröda ståndare. De blir som buskar till skillnad från mina Mårbacka pelargoner som växer på höjden, får massor av blommor och blir så tunga att de går av om jag inte beskär dem. Har vackra Mårbacka i vas just nu :-)
Kram
Birgitta

HWIT BLOGG sa...

Ja det är klart att man kan ha pelargonen som snittblomma! Bra tänk där! Mina mårbacka har blivit enorma denna sommar, ja sen ska man vinterförvara dom också...och man behöver inte 10 st heller hi hi!! Man blir lätt köptokig på våren.
Ha en skön vecka nu, alltid kul att kika in till dig!
Titti

Annelie sa...

Jag har många olika pelargoner, och ibland plockar jag bara blommor på skaft av många olika typ rosenpelargoner, och binder en "gåbort" bukett. och den glömmer dom aldrig, talar om den efter flera år, och hur länge den stog. dom som inte har ett pelargon intresse förstår inte att det är pelargon blommor.