11 november 2015

I sovrumsfönstret


En blomma som trivs i mitt sovrumsfönster är ampelfacklan. Den blommar flera gånger om året och den här är ett skott från en gammal trött fackla. De behöver förnyas emellanåt och är otroligt lätt att föröka, skotten får rötter på stört i lite vatten. Kanske de går att stoppa ner direkt i jord också, kommer inte ihåg om jag gjort det nån gång.


Sovrummet vetter mot norr och jag har märkt att den trivs bäst i det väderstrecket. Roligt med en växt som blommar så rikligt i ett norrfönster. Läs mer här om ampelfacklan.


Maja bryr sig inte om vad som finns i fönstret. Hon bryr sig mest om att pläden ska ligga precis som hon vill. Idag fyller hon åtta månader och är alldeles underbar och att en och annan blomkruka ryker emellanåt, vad gör det...

Onsdag idag och keramikdag. Fler och fler idéer poppar upp. Det är såå roligt! Hoppas ni också får en rolig dag!

13 kommentarer:

Ezter sa...

Så fin blomma! Ha en fin dag!

Huset bakom lindarna sa...

Så roligt att du skriver om ampelfacklan, jag som tänkte på just den blomman häromdagen. Jag hade nämligen en sådan någon gång på 70-talet och jag minns den så väl. Den hade en söt saft som droppade från blommorna och klibbade på fönsterbrädan under där den hängde. Jag har inte sett den på flera år. En annan krukväxt som också blommar i november är novemberljus, den blommar så vackert med vita skira blommor, också en gammal växt som försvunnit från mej!
Så bra med ampelväxt när Maja är i farten! Här skiner solen för fullt och det är ytterligare en vacker novemberdag att vänta!
Kram/Finas mammis

Meta sa...

Hihi hon är för söt den lilla busen. Ampelfackla har jag också haft men hos mig trivdes den inte men allt kan man ju inte få att blomma.
Ha en skön dag och lycka till med leran
Kram Meta

Huset bakom lindarna sa...

Tack för att du hittade novemberljus och ampelfaklan hos Blomsterlandet. Det är alltid roligt med de gamla växterna och jag har hittat elefantöra nu som var populär för länge sen.
Kram/Finas mammis

Rosor och ruiner sa...

Tjusig blomma och mysigt sovrum, och framförallt en alldeles underbar Maja! ;) Som börjar bli stora damen, grattis till henne! Visst är det härligt med djur, även om det ibland händer "små olyckor.."

Kram Gunilla

lisashus sa...

Ja, den blomman gör verkligen skäl för namnet! Åh, så praktfull och så roligt med blommor som blommar, särskilt den här tiden!
Tur att Maja inte bryr sej om fönstret! Hon är verkligen jättesöt och ser såååå gosig ut! Jag kan tro att du har en riktigt fin vän här!
Ja, katter vill ju ha det på sitt speciella vis, hon är säkert inget undantag! :)
Spännande med din keramik! Kanske får vi se flera alster (hoppas)!
Ha en härlig onsdag!
Kramar
LIsa

Skaparglädje sa...

Vilket vackert hem du har.
Kram!

Margareta sa...

Så roligt att bli påmind om ampelfacklan. Den hade vi för länge sen,men har fallit i glömska. Den är ju jättefin.Du skrev för ett tag sen om porslinsblomman,och jag blev så sugen på att skaffa. Strax efter var jag hos en bekant och då fick jag skott,som nu är satta.Så nu hoppas jag på att den tar sig.
Lilla Maja är ju underbar!!
Lycka till med leran idag. Så roligt om du visar sen.....Inspiration på hög nivå...
Ha det så bra!
Kram Margareta

Erikslundsliv sa...

Ditt sovrum är så fint! Jag har ett exakt likadant hörnskåp fast mitt står i köket och är flask- och ljus-förvaring. Praktiskt med hörnskåp.
Maja är ju helt ljuvlig!
Ha en kul keramikstund!
Kram, Ann

Vardag och flärd sa...

Klart att Maja vill ha pläden på ett speciellt sätt, det ska ju vara gosigt!
Ampelfacklan är fin, jag har försökt med den några gånger men har aldrig lyckats, har inte haft den i norrfönster så det kan ju vara värt att prova. Ska åka till Blomsterlandet och se om de har växten där.
Ha en fortsatt fin vecka, vännen!
Kramar Eva

Huset bakom lindarna sa...

Haha, det var ju lustigt att du skulle springa på elefantöra just idag! De är så tacksamma och lätta att sköta, jag har fått flera "barn" och gett bort!
Kram/Finas mammis

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Så gøy det må være med keramiken ! Så nydelig prismekrone du har på soverommet ditt også , kjempeflott !!! Moro med blomster man får til . God torsdag til deg ! Klem

Radka sa...

I have just across your blog; you have a lovely home :-)
Have a good weekend,
xx