8 november 2015

Lästips och de första hyacinterna


Alltså, jag är så kär i Håkan Nessers böcker! Han skriver så jag får hönsknotter på armarna! Hans senaste bok, Elva dagar i Berlin, som jag stått länge i kö för på bibblan, är helt fantastisk, kanske den bästa? Den handlar om Arne som reser till Berlin för att leta rätt på sin mor som lämnade honom när han var spädbarn. Så spännande och händelserika elva dagar vi får följa. Och det lustiga är att det också handlar om ett par gula skor. För jag har precis läst Henning Mankells två sista böcker, Italienska skor och Svenska gummistövlar, också de så fantastiskt berättade, så nu undrar jag om det här är ett tecken på att jag behöver uppdatera min skrala skogarderob?


Så har jag inte kunnat stå emot de första hyacinterna. De har precis börjat dofta och även om jag har en förkylning i näsan så kan jag njuta av doften. De vita doftar alldeles lagom.

Men än en gång... läs Elva dagar i Berlin! Kanske ett julklappstips?

Solen skiner och jag ska passa på att ta en tur till skogen och ta lite gran- och tallris. 

Sköt om er alla vänner!

15 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Härligt med böcker som man får rysningar av. jag har helt kommit av mig med läsandet. Måste nog ta tag i det. Hyacinter finns det här också, älskar dem. Kraaaam Pia

Rosor och ruiner sa...

Tack för tipset! Skall snart till biblioteket så skall kika efter den där. Det är så härligt när man är inne i en riktigt bra bok! Har precis läst ut Niceville av Kathryn Stockett, kan varmt rekommendera den, om du inte redan har läst den. Skall visst finnas som film också.

Kram Gunilla

Meta sa...

Jag är ju ingen sån där läsarslukare precis men en del böcker slinker ner även här Håkan Nesser gillar jag med, Sen väntar jag på din nästa bok Hihi.
Ha det gott i höstsolen här har vi också sol idag men det ska visst bli rusk, bara inte till helgen då taket ska läggas
Kram Meta

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Klart du må ha et par nye sko , et tydelig tegn på det ! Så fint på bordet ditt med Hyasinter og lys ! Vi er i Ivarrsbyn i helgen og koser oss og jeg har akkurat hentet inn litt grankvister og satt inn på den gammle komfyren . Fin søndag til deg ! Klem

Erikslundsliv sa...

Tack för boktips! Jag läser gärna och mycket så det behövs alltid lite nya tips på bra böcker.
Jag har också sneglat på de första hyacinterna men inte köpt några än. Väntar in advent lite till tror jag, men dina är ljuvliga och jag förstår att de doftar underbart som de ju alltid gör.
Trevlig kväll!
Kram, Ann

Margareta sa...

Så fina dina hyacinter är. Jag verkligen älskar dessa blommor. Min första,var liten och klen,men kunde inte gå ifrån blomsteraffären utan att köpa den. Kanske slår den ut imorgon. Sen har jag ett par till på gång i växthuset.Bra att ha ett litet lager där.
Önskar att jag kunde läsa böcker,men har svårt för att koncentrera mig...jag tror jag måste träna.Jag vill..
Vilka fina saker du gör i keramik. Blir inspirerad..
Ha det gott!
Kram Margareta

Ezter sa...

Tack för boktips!

Vardag och flärd sa...

Min kommentar försvann, så irriterande!
Nesser är inte min favorit men jag är inte sämre än att jag kan ändra mig så får jag tag i boken ska jag läsa den.
Hyacinterna får vänta till advent, har lite svårt för doften men de vita är ju lite snällare så de brukar jag ha.
Ha en fin vecka, rara bloggvän!
Kramar Eva

lisashus sa...

Tusen tack för spännande boktips! Det är väldigt skralt på den fronten just nu, flera konserter väntar och jag är inte i läsform ännu, men det kommer....!

Härligt med hyacinterna! Själv har jag inte hittat några ännu, men det kommer det också. Det ser urmysigt ut hos dej! Har haft fullt sjå med att leta efter sladdar och grejor till utebelysningarna som snart ska fram, men nu är det klart!
Ha en fin start på veckan imorron!
Kramar
Lisa

September sa...

Jag lyssnade på boken och njöt av varje ord. Att höra Håkan läsa denna underbara... vuxensaga... var fantastiskt.

Skaparglädje sa...

Kan känna doften av din hyacint ända hit. Har inte sett någon i butikerna här ännu, bara julstjärnor och amaryllis.
Kram!

Lena sa...

Så härligt och vackert med de första hyacinterna! Blev sugen på att köpa några redan nu.... ;)
Kram Lena

House and Garden by Bia sa...

Jaa hyacinter är fina blommor...men jag väntar nog lite med att köpa hem;)
Men har sett att det finns de som har dom på hösten också...alltså tidigare än november ;)...läser mest livsåskådnings böcker just nu, men tackar för tipset ändå...ser också att vi har snarlika mässing ljusstakar. Funderar om jag skall sälja mina på loppisen...men ljusstakar och ljuslyktor går inte så himla bra...konstigt tycker jag egentligen...nu vill man ju tända mycket ljus...men det är väl "fel" kunder som kommit kanske, hihi...
Ha det gott !
Kram

Madde / Livet som mamma, lärare och doula sa...

Låter som en spännande bok :). Läste lite på din sida här och bor faktiskt också i Falun, och ganska centralt jag med. Räknas till själva staden fast jag bor på Svärdsjögatan :).

Blommiga Rutan sa...

Visst var den underbar!!! Håkan Nesser är min absoluta, utan konkurrans favoritförfattare. Tyckte också väldigt mycket om Elva dagar i Berlin, tycker inte att det är den bästa , svårt att säga men berättelsen om Herr Ros eller nåt sånt var helt underbar , och flera andra . Ja, alla hans böcker är bra. Dessutom verkar han vara en sådan trevlig person när man sett och hört honom i intervjuer.
Har också börjat med hyacinter , går inte att motstå.
Kram Anncathrine