16 november 2015

Förvandla oss


När orden saknas och jag har en klump i bröstet, då hittar jag en dikt som säger det jag vill förmedla. Jag återkommer ofta till en av mina älsklingspoeter, Berna Svensson. Så här diktar hon...

        Förvandla oss. Förvandla oss!
        O gör oss älskande och kärleksfulla.

        Riv ur vår lumpenhet, vår tarvlighet.
        Vår lust att ständigt kritisera och begära.

        O gör oss älskande den korta tid vi fått
        och ge oss kraft att ängslans båge bära.

Lev väl...

14 kommentarer:

Ezter sa...

Kan bara instämma i orden...

Melody and M.E sa...

Så vackert och tröstande! En dikt som jag från och med nu ska bära med mig!
Tack!
kram M.E

lisashus sa...

Jättefina ord, som beskriver så mycket! Jag känner likadant!
Fin bild som illustrerar!
Kramar
Lisa

Eleonora sa...

Så fint!

Huset bakom lindarna sa...

Så sant. Vart är världen på väg?
Kram/Finas mammis

House and Garden by Bia sa...

Fin liten dikt !!
Du får ha en fin start på nya veckan...här regnar det...såå trist !!
Kramis bia

Jord under naglarna sa...

Fina ord.

Idag kom finpost i brevlådan, tack rara du!

Den kommer att få ligga på vänt ett tag, så den får ligga och se tjusig ut på sängbordet till att börja med. :)

Villa Ryttarängen sa...

Fin dikt! Ja man blir smått galen av allt det onda i världen. Jag skrev en dikt i helgen.

Slående puls.

Mitt hjärta är varmt i kväll
I en värld av sorg
Mitt hjärta fick varma kramar
I en värld av krig
Mitt hjärta svämmade över lite
i en värld av vansinne
Mitt hjärta kommer alltid finnas
i en värld av kärlek
Mitt hjärta slår
I takt för freden
För alltid
För evigt
Mitt hjärta
Slår för dig och mig.
För alla för oss.
Pia G 2015

Kraaam pia

Meta sa...

Så fint du skriver till oss. Jag har haft en jobbig helg så mitt fokus har inte varit på det som hänt. Lite har jag hängt med och det är fruktansvärt att folk kan vara sååå grymma
Ha en fin vecka
Kram Meta

Vardag och flärd sa...

Dikten säger det vi känner och tänker i dessa oroliga tider. Tack för att du förmedlar den!
Kramar Eva

Erikslundsliv sa...

Ibland säger en dikt allt som skulle lösa alla problem i ett nafs. Hur svårt kan det vara att få fred i världen egentligen....
Kram, Ann

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Ååå DET var et lite fint dikt det , som sier alt , takk for det ! God klem til deg .

Annica sa...

Vackra och mycket tänkvärda ord!
Kram
Annica

Christina (utan egen blogg) sa...

Tack! Brukar hoppa in på din blogg, blir för det mesta inspirerad a ditt liv att leva. I kväll sitter jag vid köksbordet och är ledsen.
Min man fick för ca två månader sedan ett tråkigt cancerbesked. "Tackar Gud" för att vi bor i ett lad där alla får god omvårdnad. Han får nu all omvårdnad vi kan begära på vårt fina sjukhus. Just nu har han påbörjat en cellgiftsbehandling. För att denna skall bli så bra som möjligt måste han äta ordentligt för att kunna behandlas enligt planen. I dagsläget "matvägrar" han och jag, sonen, svärdotter och barnbarn samt sjukvården tjata om detta. Skall försöka ta åt mig av Bena Svenssons dikt och låta livet ha sin gång. Nu är det vår älskade make, far och farfar som bestämmer. Åter igen tack för Dina fina inlägg som jag kommer att fortsätta följa.
/Christina (utan egen blogg).